Voorlichtingscampagne warmtepompen overheid

Antwoorden op vragen van consumenten

Op 28 november 2022 startte de eerste fase van de voorlichtingscampagne over warmtepompen van de overheid. De campagne is ontwikkeld door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat als onderdeel van het Actieplan hybride warmtepompen dat in juni dit jaar aan de Tweede Kamer is gestuurd door minister Rob Jetten. Techniek Nederland is nauw betrokken bij dit Actieplan en heeft meegewerkt aan deze campagne. 

Veel vragen van consumenten over warmtepompsystemen

Uit onderzoek is gebleken dat veel consumenten toch nog veel vragen hebben over de warmtepomp als verwarmingssysteem. Tijdens deze eerste fase zal voornamelijk de consument geïnformeerd worden over de warmtepomp en de voordelen die deze technologie op kan leveren. Ook zaken als het ruimtegebruik, het geluid, de kosten en de bijbehorende subsidie zullen aan bod komen. De campagne loopt door tot in 2023 met meerdere fasen en via verschillende middelen.

Deze campagne is tot stand gekomen in samenwerking met de partners die het Actieplan hebben opgesteld. Dat zijn het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Techniek Nederland, de Nederlandse Verwarmingsindustrie, Natuur & Milieu, Netbeheer Nederland en Vereniging Warmtepompen.

Warmtepompcheck voor consumenten

Er zijn voor deze campagne speciale webpagina’s ontwikkeld op de site www.verbeterjehuis.nl waar bezoekers de Warmtepompcheck kunnen doen. Aan de hand van vragen krijg je advies over welke warmtepomp het meest geschikt is voor je woning. Het advies wordt voor een belangrijk deel bepaald door het bouwjaar van de woning en de mate van isolatie. Installateurs kunnen vooral particuliere klanten doorverwijzen naar deze site zodat zij goed voorbereid het gesprek over de aanschaf van een warmtepomp aan kunnen gaan. Dat scheelt installateurs behoorlijk wat tijd in de pre-sales fase, in de klantgesprekken aan de telefoon of bij de klant thuis.

Foldermateriaal voor installateurs om klanten te informeren

Voor de campagne is foldermateriaal ontwikkeld door de rijksoverheid voor de consument. Een pakketje van dit materiaal wordt met de december editie van het ledenmagazine De Verbinding meegestuurd naar onze leden. Het materiaal bestaat uit een flyer voor de installateur met informatie over de normering en 10 flyers met klantinformatie over de hybride warmtepomp en een set van 10 kaartjes met daarop de QR code naar www.verbeterjehuis.nl. Beide kun je achterlaten bij de klant na een onderhouds- of reparatiebezoek. Een infographic zet overzichtelijk de verschillen tussen een hybride en een all-electric warmtepomp op een rij. Deze kun je bijvoorbeeld op je eigen website zetten of digitaal naar klanten sturen. De lijst van veelgestelde vragen is een prima leidraad voor medewerkers op kantoor die de klantcontacten hebben. 

Links naar de downloadable bestanden:

Het bestand van het QR-code kaartje is een drukbestand. Deze kun je dan zelf extra laten drukken. De flyer en de infographic zijn heel geschikt om digitaal naar klanten te sturen.

Campagesite www.verbeterjehuis.nl

Wil je zelf meer weten over warmtepomptechniek of handige tools om je klant goed te kunnen informeren? Ga dan naar de nieuwe Routewijzer Warmtepompen op dit platform. De Routewijzer biedt informatie over alle soorten warmtepompen, de kansen voor de komende jaren met deze warmtetechniek. Wet- en regelgeving en opleidingen op het gebied van warmtepompen kun je hier vinden evenals een aantal handige tools ter ondersteuning van je klantencontact. Zo kun je je klanten goede waardevolle informatie geven over deze complexe techniek.

Lees ook:

 

 

944060494-werkoverleg-1600x900