In de komende tien jaar verwacht de rijksoverheid een sterke toename in het aantal elektrische auto’s en daarmee het aantal laadpalen. Om in 2030 de plaatsing van minstens 1,7 miljoen laadpalen te realiseren moet het tempo van de uitrol flink omhoog.
Van 200.000 naar 1,7 miljoen laadpalen
In de afgelopen tien jaar zijn reeds 200.000 laadpalen geïnstalleerd. Om in 2030 uit te komen op het gewenste aantal palen van 1,7 miljoen moeten installateurs tot en met 2025 jaarlijks 77.000 laadpalen installeren. Tussen 2026 en 2030 moet dit aantal zelfs stijgen naar 200.000 op jaarbasis.
Drukte voor installateurs
Dat betekent een enorme drukte voor installateurs die ook al de hoofdrol moeten spelen om een andere rijksoverheidsambitie te realiseren: het verduurzamen van woningen, kantoren en andere gebouwen. En dit alles komt bovenop de reguliere installatiewerkzaamheden van installateurs bij nieuwbouw, verbouw en reparaties van woningen en andere gebouwen.
Personeelstekort voorkomen door jongeren te motiveren voor techniek
Aangezien de installatiebranche al jaren kampt met een groot personeelstekort is het de vraag of zij kan voldoen die stijgende vraag. ABN AMRO denkt dat de capaciteit van de installatiebranche wellicht nog ‘autonoom’ omhoog kan door de productiviteit op te voeren door middel van verdere product- en procesinnovaties en standaardisering van producten. Toch is de noodzaak dat veel meer leerlingen starten met een opleiding installatietechniek urgent, gaf Doekle Terpstra in het Radio 1 journaal als reactie op het rapport. ‘Het Algemeen vormend onderwijs wordt– onterecht - bij heel veel ouders en dus hun kinderen, gezien als dé opstap naar een betere toekomst. Terwijl dit soort onderwijs jonge mensen opleidt voor banen die er straks helemaal niet meer zijn’, zo zei Terpstra die ouders opriep hun kinderen te stimuleren te kiezen voor een technische opleiding.
Laadpalen sterke groeimarkt met omzetgroei voor de installateur
De installatie van laadpalen is de komende tien jaar een sterke groeimarkt en zorgt voor omzetgroei voor de installatiebranche. De kosten voor installatie van laadpalen op privéterreinen liggen tussen de 300 en 2.000 euro, afhankelijk van onder andere de afstand tussen het huis en het laadpunt. De installatiekosten van laadpalen op publieke en semi-publieke locaties zijn hoger als gevolg van de eerder aangegeven complexiteit; minimaal 1.000 euro, oplopend tot miljoenen euro’s voor zeer grote projecten. Bij voldoende capaciteit betekent dit meer dan een miljard euro additionele omzet voor installateurs in de komende tien jaar. Daarbij is uitgegaan van de conservatieve aanname dat de installatiekosten 300 euro bedragen voor privélocaties en 1.000 euro voor semi-publieke en publieke locaties. In werkelijkheid valt de omzet waarschijnlijk hoger uit. De jaaromzet bij de installatie van laadpalen stijgt van rond de 24 miljoen euro in 2019 naar ruim 143 miljoen euro vanaf 2025, mits de installatiebranche in staat is haar capaciteit te vergroten.
Bron: nieuwsbrief E&W 10 december 2020
Handige links naar informatie over elektrisch rijden:
Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) is een samenwerkingsverband dat zich inzet voor snelle uitbreiding van een kostenefficiënt en toekomstbestendig laadnetwerk voor elektrisch vervoer.
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is een meerjarige beleidsagenda met ambities en acties die ervoor gaan zorgen dat we straks altijd overal, makkelijk en slim kunnen laden. Een groot aantal van de afspraken en acties worden lokaal en regionaal uitgevoerd. Markt, overheid en netbeheer werken nauw samen en ondersteunen gemeenten en regio’s om een dekkend, betrouwbaar en toekomstbestendig laadnetwerk en energiesysteem te realiseren.
Nationaal startpunt Laadpaalnodig.nl
Laadpaalnodig.nl is het nationale startpunt voor het aanvragen van een laadpunt voor elektrische auto’s. Via deze neutrale startpagina worden mensen in zo min mogelijk clicks naar hun eigen gemeentepagina verwezen. In de meeste gevallen maximaal 2 clicks. Deze site voorkomt een vaak lange zoektocht voor elektrisch rijders door veelomvattende gemeentesites.
Nederland Elektrisch is het onafhankelijke platform voor objectieve en betrouwbare informatie over elektrisch rijden en laden voor professionals en geïnteresseerde consumenten. De informatie op de website is tot stand gekomen door een samenwerking tussen overheid, brancheorganisaties en maatschappelijke belangenverenigingen.
VER is dé stem van de elektrische rijder en de onafhankelijke informatiebron voor de (toekomstige) elektrische rijder. De VER is bovendien een ontmoetingsplek voor iedereen die geïnteresseerd is in elektrisch rijden.
Heb je vragen over elektrisch rijden? Deze helpdesk van VER kan ze beantwoorden.